ESENCE THERMALU: KATEŘINA EVA LANČI
Tanečnice, zpěvačka a performerka pracuje s rozmanitými prostředky fyzického divadla, s nimiž zkoumá možnosti a významy expresivního vyjádření v různých site specific prostorech. Je uměleckou ředitelkou souboru Loco:Motion Company.
DOMA PŘED CESTOU
DĚJINY CHRÁPOU BETONEM (pásmo)
Dějiny chrápou betonem, slyšíš?
tíha
beton
traverzy
zavalení
ohnutí
ohýbání
zahni se
zacloň si oči
prohýbání
smutek slávy zašlé
stíny minulosti na ty dole padají
osudy
tisíce lidí
tady spalo a žilo
hučí mi ušima
hlasy chrápajících
chorál chrapounů
propojuje tvrdé s měkkým
lidským masem měkkým
ztvrdlým ohodláním, pýchou,
ale tak měkkým a růžovým ve spánku
pevné čelo
měkké orgány
doslovnost geometrie
plastičnost vody
strmé a oblé
vertikalita myšlenek, vzhůru, výš a výš!
anarchie podzemních vod, horizontalita tekutosti
náhle propojení obou v tryskajícím zřídle
ovál a z něj tryskající kvádr hotelu Thermal
bolí to hlínu, když si voda razí cestu vzhůru?
Zavalení
ohnutí
tíha
beton
popraská
nakonec
vždycky.
Člověk popraská taky.
K čemu poprask?
Prameny si tryskají, kdy chtějí!
NA MÍSTĚ
1.NAHRÁVKA- SUBJEKTIVNÍ PROŽITEK, NÁVRAT DO DĚTSTVÍ
2. OHLEDÁVÁNÍ TVAROSLOVÍ – SÉRIE FOTOGRAFIÍ
3. MINICHOREO SKICA – TVAROSLOVÍ PŘENESENÉ DO POHYBU
CESTOU DOMŮ
Cesta mého průzkumu místa vedla přes první vlnu emocí, subjektivních prožitků, které se váží na mé vlastní dětství v severočeském Chomutově, v mnoha ohledech esteticky shodným s KV. Pokračovala ochutnáváním tvarů na místě, očucháváním prostoru očima i ušima, osahaní si prostoru – scény pro pohybové vyjádření. Začala ke mě promlouvat výrazná tvarová jasnost brutalismu, ze které jsem začala čerpat pro vlastní pohybový slovník. Od emocí a složitostí vzpomínek k prostému vyjádření aktuálního stavu.
Cestou zpět domů přišlo poznání číslo tři. Tvary začaly vyjevovat skryté významy, poselství kódované v nevědomí, svůj archetypální potenciál. Symbolika kruhu, kříže, čtverce, oválu, propojená se stařeckými skrvrnami architektury: tečkami, jizvami v betonu, puklinami. Seskládával se mi v myšlenkách tvarový prajazyk, takový, který promlouvá díky vrstvě kolektivního nevědomí ke každému člověku této planety. Tedy moje cesta vedla od osobního – přes objektivní – ke kolektivnímu.
(A tady mi vyvstává myšlenka, když už jsem zase doma, jak bych ve snovém světě chtěla pojmout projekt site-specific pro hotel Thermal. Několikadenní akce. Den/Noc/Den/Noc atd… Nechala bych jednotlivá okna vyprávět příběhy obyvatel KV napříč dějinami, sesbírala dokumenty – příběhy od dob počátků slávy města až k dnešním. Herci s mikrofony, svícení oken, pohybová intermezza v ochozu oválné části budovy a na balkónech. Na střeše, kde sedávají holuby. Oživila bych osudy severočeského města, kterým dějiny válcovali solidně svůj marš, a nechala je prosáknout do současného světa.)